Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk

donderdag 14 mei 2020

19:30 - 23:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Alfons Prinssen
Toelichting

Digitale openbare vergadering. Live-uitzending via de website van de gemeente Oss.


Ook bij de digitale vergaderingen is inspreken mogelijk. Men kan tijdens de vergadering digitaal inspreken. Mensen die willen inspreken kunnen hiervoor contact opnemen met de Raadsgriffie via Raadsgriffie@oss.nl  of bellen naar 14 0412. Wilt u zich melden om in te spreken? Dit kan tot op de dag van de vergadering vóór 12.00 uur.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    - De heer Albert Bolten wil namens de FNV inspreken bij agendapunt 6.1.26 Brief over het minimale loon, in combinatie met de inspreek reactie FNV

  3. 3
    Vaststellen agenda
  4. 4
    Mededelingen en rondvraag
  5. 4.1
    Mededelingen en rondvraag Algemeen
  6. 4.2

    Gelegenheid voor een statement / opmerking / vraag

  7. 5

    Adviesstukken A
    • Niet bespreken
    • Stemverklaring tijdens raadsvergadering is mogelijk
    Adviesstukken BI
    • 1 termijn
    • er is geen debat nodig om tot een advies aan de raad te komen
    • weergeven standpunt of bestuurlijke vragen aan portefeuillehouder
    • interrupties op antwoord portefeuillehouder zijn mogelijk
    Adviesstukken BII
    • 2 termijnen
    • Debat
    • maximale spreektijd 1e termijn 3 min per fractie
    • verhelderende vragen na bijdragen in 1e termijn (ook door portefeuillehouder)
    • meerdere woordvoeders in de tweede termijn
    • focus op advies aan de raad

  8. 6
    Voortgang en verantwoording
  9. 6.1

    Ingekomen A-stukken
    • Niet bespreken
    Ingekomen BI-stukken
    • Kort statement, opmerking of bestuurlijke vraag
    • beperkte interrupties op antwoord portefeuillehouder mogelijk
    Ingekomen BII-stukken Deze stukken komen voortaan vóór de BI-stukken op de agenda
    • aanduiding ingeschatte bespreektijd op basis van vooraf aangegeven motivatie
    • 1 termijn
    • geen debat
    • op verzoek geven fracties mening
    • beperkte interrupties van fracties en portefeuillehouder zijn toegestaan
    • focus op vooraf aangegeven motivatie

  10. 6.1.12

  11. 6.1.13

  12. 6.1.16

  13. 6.1.17

  14. 6.1.18

    SP Onrust en onzekerheid bij mensen die hiervan afhankelijk zijn. Vragen aan en antwoorden van het college.


    Vervolg op de schriftelijke eerste termijn. Er is ruimte voor eventuele aanvullende vragen/opmerkingen.

  15. 6.1.19

    Op verzoek van PvdA en SP tijdens de raadsvergadering van 30 januari
    PvdA wil van de portefeuillehouder horen wat er met de aanbevelingen is gedaan.
    SP wil het onderzoek met de andere fracties bespreken en kijken of er iets gedaan kan worden met de aanbevelingen.


    Reactie portefeuillehouder:
    Antwoord Wethouder van Geffen
    Wij onderschrijven de aanbevelingen uit het Rapport Ik ben meer dan mijn problemen.
    Voor organisaties in het sociale domein:
    1. Neem in het geldende beleid en werkinstructies op dat professionals altijd kijken of er in een gezin op
    meerdere gebieden problemen spelen.
    2. Biedt professionals ruimte om ouders te helpen goed vorm te geven aan hun opvoeding, als er op drie of
    meer gebieden problemen spelen.
    3. Als er een of twee problemen spelen, laat professionals zich dan richten op het oplossen van het probleem.
    4. Maak werkelijk integraal werken speerpunt van geldend beleid en werkinstructies.
    5. Zet in op het versterken van beschermende factoren die een belangrijke rol kunnen spelen in het verkleinen
    van de impact van problemen in de thuissituatie op het welzijn van kinderen.
    Omdat de aanbevelingen met name gericht zijn op de uitvoering en interne processen van de
    toegang (Ons Welzijn) hebben wij het rapport met de aanbevelingen onder de aandacht van Ons
    Welzijn gebracht en hen gevraagd dit op te nemen in hun interne werkprocessen. Met name bij de
    doorontwikkeling van 1 gezin 1 plan zal hierop gemonitord worden.
    Voor gemeenten
    1. Biedt in het geldende beleid ruimte voor een passende, integrale en multi-categoriale aanpak.
    Het rapport van de ombudsman beschrijft dat wanneer er veel afspeelt in een casus het belangrijk is dat
    professionals en organisaties in het sociaal domein optimaal afstemmen en samenwerken. Ze hebben ruimte
    nodig om maatwerk te kunnen bieden en om de grenzen tussen verschillende werkvelden te overbruggen.
    Zowel in de ontwikkelagenda als in het uitvoeringsprogramma jeugd van de gemeente Oss hebben
    wij hier aandacht voor. Denk hierbij aan de thema’s Samenwerkwijze, Aansluiting onderwijs en
    kinderopvang, betere samenwerking tussen het Centrum Jeugd en Gezin en het Sociaal Team,
    Betere overgang 18-/18+, Vindbaarheid etc..
    We zijn met Ons Welzijn continu in overleg om goed uitvoering te kunnen geven aan de thema’s en
    aan de casussen.


    Vervolg op de schriftelijke eerste termijn. Er is ruimte voor eventuele aanvullende vragen/opmerkingen.

  16. 6.1.20

    SP: De gemeente krijgt steeds meer taken en de gemeente Oss ervaart krapte in het ambtenarenapparaat.


    Vervolg op de schriftelijke eerste termijn. Er is ruimte voor eventuele aanvullende vragen/opmerkingen.

  17. 6.1.21

    CDA: Wat is nu nog de rol van Ons Welzijn voor wat betreft statushouders?


    Reactie portefeuillehouder:
    Reactie: Er zijn 3 partijen actief:

    1. Thuis in Oss richt zich op meedoen aan activiteiten in en met de samenleving
    2. Vluchtelingenwerk richt zich op (juridische) bijstand
    3. Ons welzijn richt zich op integratie in de nieuwe buurt
      Hier zit deels overlap in, 3 partijen worden gestimuleerd om samen op te trekken.
      Exacte financiële onderbouwing is technische vraag

    Vervolg op de schriftelijke eerste termijn. Er is ruimte voor eventuele aanvullende vragen/opmerkingen.

  18. 6.1.22

    SP: Hierbij de motie Toegankelijkheid van 28 juni 2018 betrekken. De motie roept op om  te komen tot een inclusie-agenda en deze brief haakt hier mooi bij aan.


    Reactie portefeuillehouder:
    Gemeente heeft contact met werkgroep BTB vanuit de ASD. Binnen organisatie
    ambassadeurs aangewezen niet alleen vanuit sociaal domein maar bijvoorbeeld ook vanuit
    openbare ruimte. Samenwerking (elkaar begrijpen) gaat goed! College heeft ervoor gekozen vanuit
    praktische insteek te werken ipv vanuit een statisch document, dit is effectiever. ASD (doelgroep)
    staat achter deze aanpak.


    PvdA: sluit zich aan bij de SP. Daarnaast wil de fractie weten of het college bekend is met het manifest Iedereen doet mee, en of dat ook ondertekend is door de gemeente Oss. De fractie wil ook weten hoe het op dit moment staat met de implementatie van het VN-Verdrag Handicap.


    Reactie portefeuillehouder:
    Uitvoering geven aan de letter van het verdrag vergt voor Oss een 10-tallen-miljoenen
    investering, ook in bijvoorbeeld particulier eigendom. Wij pakken de uitdaging op om vooral in de
    geest van het verdrag te werken. Bijvoorbeeld uitvoering gekoppeld aan investeringen in vastgoed
    en openbare ruimte. Ook in gesprekken met CMO, dag van de witte stok.


    Vervolg op de schriftelijke eerste termijn. Er is ruimte voor eventuele aanvullende vragen/opmerkingen.

  19. 6.1.23

    Op verzoek van de fractie van D66 tijdens de raadsvergadering van 30 januari.
    De fractie wil vragen aan de wethouder of hij het RIVM wil benaderen hoe het landelijk advies daarin zou kunnen zijn, zodat we er lokaal qua voorlichting ook iets mee kunnen.
    Het advies van het RIVM wordt zo snel mogelijk toegevoegd.


    Vervolg op de schriftelijke eerste termijn. Er is ruimte voor eventuele aanvullende vragen/opmerkingen.

  20. 6.1.24

    SP wil graag van het college horen welke extra inspanningen er mogelijk zijn, bijvoorbeeld in de informatievoorziening, om minimaregelingen en regelingen voor studenten/scholieren extra onder de aandacht te brengen.

  21. 6.1.25

    SP wil het onderwerp 'minimumuurloon naar 14 Euro' binnen de gemeente Oss bespreken; enerzijds binnen de gemeente Oss als werkgever en anderzijds de gemeente Oss als voorbeeld functie en aanjager naar bedrijven in de gemeente (en regio).
    VVD sluit zich hierbij aan.
    Beter Oss is van mening dat je niet 1 aspect kunt aanpakken en de rest laten zitten. Het hele minimumloon-regelgeving is complex en is gekoppeld aan complexe regelgeving, waarbij ook bijvoorbeeld de toeslagen moet worden betrokken. Beter Oss is zeker een voorstander van het principe dat werken moet lonen, maar pleit ervoor om dan ook te kijken naar de toeslagen en niet alleen naar het minimum loon. Verder is Beter
    Oss geen voorstander om tegen het landelijk beleid in, eenzijdig een ander minimum loon af te spreken met werknemers.

  22. 6.1.26

    Ook Oss gaat steeds meer over naar ZIN. D66 wil weten hoe de wethouder aankijkt tegen de aanbevelingen die ‘Per Saldo’ doet.
    PvdA Is het college bekend met PerSaldo en hebben ze kennisgenomen van de aanbevelingen en zijn ze bereid deze over te nemen? Is het iets voor Oss om samen met PerSaldo op te trekken ter ondersteuning, voorlichting en toerusting van (aankomende) budgethouders, al dan niet lid van PerSaldo?

  23. 6.1.27

    SP deelt de zorgen van de Seniorenraad en vindt digibuurt een belangrijke voorziening. De SP wil van de andere fracties horen of zij digibuurt willen behouden.
    CDA Hoe beoordeelt de wethouder de activiteiten in relatie tot welzijn en laagdrempelig ontmoeten. En wat is de rol van ons welzijn en hoe blijven de activiteiten geborgd.
    GroenLinks vraagt om dit ingekomen stuk te betrekken bij het toegezegde gesprek over onze toekomstige relatie met Ons Welzijn
    VVD en D66 sluiten zich hierbij aan.
    Beter Oss Wederom worden taken afgestoten door Ons Welzijn, maar wordt de subsidie behouden door Ons Welzijn. Het huidige subsidie bestaat ook uit het gedeelte van het vroegere Rigom. Steeds maar weer blijkt dat deze taken NIET (meer) worden uitgevoerd. We horen nooit dat de subsidie dan ook wordt teruggegeven.
    Nu moeten we een project gaan financieren, waar de financiering al aan een andere organisatie is toebedeeld. Dus wel een goed initiatief, maar het geld moet van Ons Welzijn komen. Met de fusie een aantal jaren geleden is het geld voor o.a. Ouderen (voorheen Rigom) wel toebedeeld aan Ons Welzijn. Nu extra geld geven aan een andere organisatie zou betekenen dat we dus dubbel financieren.

  24. 6.1.28

    Op verzoek van:
    - VDG. hoe en wanneer wordt raad hierbij betrokken.
    - CDA heeft een vraag aan de wethouder
    - D66 heeft een vraag aan de wethouder

  25. 6.1.29

    D66 wil het proces volgen.
    Beter Oss Beter is blij met de aanstelling van de  heer Theo Vinken. Hij is bekend met veel partijen en
    kan rekenen op een breed draagvlak en heeft een grote gunningsfactor.

  26. 6.1.30a

  27. 6.1.31

    Beter Oss heeft vragen aan de wethouder. Werken met commerciële partijen. Hoe staan we daarin? En hoe is het met de privacy geregeld?

  28. 6.1.32

    Beter Oss vindt het antwoord van de wethouder vinden we voldoende. De fractie wil er nog op wijzen dat er een landelijk beleid ligt, om geen vluchtelingen uit de Griekse kampen op te vangen en Beter Oss kan zich vinden in het landelijke beleid hierover. Met name in de crisis waarin we ons nu bevinden, met alle begrotingstekorten die in het verschiet liggen, met op de loer liggende werkeloosheid, zullen we nu al alle zeilen bij moeten zetten, zonder dat daar nog kinderen of volwassenen bij komen die, naar verwacht, direct in een vrij zwaar zorgtraject terecht komen. Landelijk het een en ander regelen en geld en goederen beschikbaar stellen voor opvang in de Regio of stimuleren dat mensen uit de kampen teruggaan, naar land van herkomst en hierbij voldoende perspectieven bieden.

  29. 6.2

    Gelegenheid voor een statement / opmerking / vraag

  30. 7
    Voorstel tot het houden van een besloten vergadering
  31. 8
    Sluiting