- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Wobine Buijs-Glaudemans
- Toelichting
-
Link naar de rechtstreekse uitzending van de vergadering:
Vergaderingen (royalcast.com) - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vragenhalfuur
-
3Trekking stemcijfer
-
4Mededelingen
-
5Spreekrecht voor het publiek
-
6
Hamerstukken (A) worden niet inhoudelijk besproken. Er is wel de gelegenheid om een stemverklaring te geven met een korte uitleg waarom men vóór of tegen het voorstel is.
Bespreekstukken (B)worden in twee termijnen besproken. Er wordt met name ingegaan op de moties en amendementen die worden ingediend bij het betreffende raadsvoorstel. Er gelden geen spreektijden.
Tijdens de beantwoording van de portefeuillehouder zijn interrupties tussen raadsleden toegestaan. -
6.a
agenda gerelateerd aan alle voorstellen die gaan over Gemeenschappelijke Regelingen
Bijlagen
-
6.b
Conform ons Reglement van Orde ontvangt de raad een afschrift van dit verzoek. De verlangde inlichtingen worden mondeling of schriftelijk in de eerstvolgende of in de daarop volgende vergadering gegeven. De gestelde vragen en het antwoord vormen een agendapunt voor de vergadering waarin de antwoorden zullen worden gegeven.
Bijlagen
-
7
Agenda gerelateerde brieven kunnen betrokken worden bij het betreffende agendapunt.
Uiterlijk op de dag van de vergadering 12.00 uur kunnen de fracties via Raadsgriffie@oss.nl doorgeven welke brieven en waarom ze willen behandelen in een commissie. Alle reacties zullen openbaar op iBabs geplaatst worden.
Het is ook mogelijk om tijdens de vergadering de brieven door te verwijzen naar een commissie.Bijlagen
-
7.I
Bijlagen
-
7.II
Bijlagen
-
7.III
Bijlagen
-
7.IVVoor behandeling doorgeleiden naar de Raadsgriffie
-
7.VVoor behandeling doorgeleiden naar de Commissie bezwaarschriften / Gemeentelijke Ombudscommissie
-
8
Samenvatting
Het Bos van Oss. De uitgesproken ambitie is om 20 hectare extra bos aan te planten. Op 25-01-2024 besloot de raad over de uitgangspunten voor het project Bos van Oss en zijn financiën beschikbaar gesteld voor de grondaankoop en aanleg van de eerste twee hectare bos. Dit voorstel voorziet in de resterende 18 hectare bos.
Opmerkingen:
De griffie heeft geen aanvullende opmerkingen bij dit voorstel.
Advies van de commissie:
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Ruimte van 13 februari 2025. Er zijn geen moties of amendementen aangekondigd. Het is daarmee een hamerstuk voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (10), Fractie VVD (3)tegenFractie FvD (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit:
1. In te stemmen met verdere realisatie van het Bos van Oss
2a. Een krediet beschikbaar te stellen van maximaal € 300.000 voor de aankoop van de resterende gronden t.b.v. het Bos van Oss. En deze af te waarderen naar € 1 door een onttrekking te doen aan de reserve Groenfonds Landelijk Gebied.
2b. De subsidie vanuit de Provincie Noord-Brabant voor waardedaling van € 648.683 na ontvangst in te zetten voor de afwaardering van de eigen gronden voor een bedrag van € 280.707, en een storting te doen in de ABR van het grondbedrijf van € 367.976.
2c. De subsidie vanuit de Provincie Noord-Brabant van € 166.382 voor bosaanleg na ontvangst in te zetten voor projectleiding tot een bedrag van € 21.223 en voor
aanlegkosten tot een bedrag van € 145.159.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit:
1. In te stemmen met verdere realisatie van het Bos van Oss
2a. Een krediet beschikbaar te stellen van maximaal € 300.000 voor de aankoop van de resterende gronden t.b.v. het Bos van Oss. En deze af te waarderen naar € 1 door een onttrekking te doen aan de reserve Groenfonds Landelijk Gebied.
2b. De subsidie vanuit de Provincie Noord-Brabant voor waardedaling van € 648.683 na ontvangst in te zetten voor de afwaardering van de eigen gronden voor een bedrag van € 280.707, en een storting te doen in de ABR van het grondbedrijf van € 367.976.
2c. De subsidie vanuit de Provincie Noord-Brabant van € 166.382 voor bosaanleg na ontvangst in te zetten voor projectleiding tot een bedrag van € 21.223 en voor
aanlegkosten tot een bedrag van € 145.159.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
-
9
Samenvatting:
De aanpassing van dit bestemmingsplan maakt het plan mogelijk om 60 woningen te realiseren aan deOsseweg 38a in Berghem. Er zijn vier verschillende zienswijzen ingediend. Op basis hiervan is het plan aangepast.
Opmerkingen:
Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegd. Er is geen gebruik gemaakt van de hoorcommissie bestemmingsplannen.
Advies van de commissie:
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Ruimte van 13 februari 2025. Er zijn geen moties of amendementen aangekondigd. Het is daarmee een hamerstuk voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
gelet op artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening;
besluit:
1. Het bestemmingsplan Osseweg 38a Berghem, inclusief alle bijlagen, gewijzigd vast te stellen in de vorm van een dataset met identificatienummer NL.IMRO.0828.BPosseweg38abgh-VG01;
2. De zienswijzen te beoordelen overeenkomstig de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Osseweg 38a Berghem’;
3. De wijzigingen aan te brengen ten opzichte van het ontwerp die zijn aangegeven in de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Osseweg 38a Berghem’;
4. Geen exploitatieplan vast te stellen;
5. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te verzoeken om het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan eerder te mogen publiceren;
6. Aan te geven dat afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet op dit besluit van toepassing is.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
gelet op artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening;
besluit:
1. Het bestemmingsplan Osseweg 38a Berghem, inclusief alle bijlagen, gewijzigd vast te stellen in de vorm van een dataset met identificatienummer NL.IMRO.0828.BPosseweg38abgh-VG01;
2. De zienswijzen te beoordelen overeenkomstig de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Osseweg 38a Berghem’;
3. De wijzigingen aan te brengen ten opzichte van het ontwerp die zijn aangegeven in de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Osseweg 38a Berghem’;
4. Geen exploitatieplan vast te stellen;
5. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te verzoeken om het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan eerder te mogen publiceren;
6. Aan te geven dat afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet op dit besluit van toepassing is.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
-
10
Samenvatting
De Rekenkamer heeft een onderzoek (quickscan) naar de inzet van loonkostensubsidie (LKS) gedaan. Hieruit volgen een aantal aanbevelingen. De raad kan besluiten deze aanbevelingen over te nemen.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie:
Het rapport is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 13 februari 2025. De commissie adviseert om het als hamerstuk te agenderen voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het rapport van de Rekenkamer Oss Quickscan Loonkostensubsidie;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit:
De aanbevelingen van de Rekenkamer Oss uit het rapport Quickscan Loonkostensubsidie over te nemen.
Aanbevelingen aan het college:
1. Doe zorgvuldig onderzoek naar de juistheid en de effectiviteit van de loonwaardemeting bij de werkgevers waarbij hierover geen overeenstemming bestaat. Mocht het resultaat hiervan niet leiden tot overeenstemming over de aanpak dan adviseert de rekenkamer te overwegen deze samenwerking te beëindigen en de werknemers uit Oss te begeleiden naar ander werk.
2. Analyseer de uitstroompercentages, de uitkomsten op lange termijn van de loonkostensubsidie en de relatie tussen aantallen in en duur van de bijstand. Hiermee krijgt de gemeente beter zicht op de doeltreffendheid van de LKS.
3. Houdt in evaluatiegesprekken en bij loonwaardemetingen bij hoe de begeleiding op de werkvloer is geregeld en koppel deze informatie aan de loonwaarde-variatie. Deze informatie kan op termijn inzicht geven in de effectiviteit van de begeleiding van LKS-werknemers.
Aanbeveling aan de raad:
1. vraag het college om u jaarlijks op de hoogte te stellen van de stand van zaken en van het resultaat van de uitvoering van de aanbevelingen aan het college.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het rapport van de Rekenkamer Oss Quickscan Loonkostensubsidie;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit:
De aanbevelingen van de Rekenkamer Oss uit het rapport Quickscan Loonkostensubsidie over te nemen.
Aanbevelingen aan het college:
1. Doe zorgvuldig onderzoek naar de juistheid en de effectiviteit van de loonwaardemeting bij de werkgevers waarbij hierover geen overeenstemming bestaat. Mocht het resultaat hiervan niet leiden tot overeenstemming over de aanpak dan adviseert de rekenkamer te overwegen deze samenwerking te beëindigen en de werknemers uit Oss te begeleiden naar ander werk.
2. Analyseer de uitstroompercentages, de uitkomsten op lange termijn van de loonkostensubsidie en de relatie tussen aantallen in en duur van de bijstand. Hiermee krijgt de gemeente beter zicht op de doeltreffendheid van de LKS.
3. Houdt in evaluatiegesprekken en bij loonwaardemetingen bij hoe de begeleiding op de werkvloer is geregeld en koppel deze informatie aan de loonwaarde-variatie. Deze informatie kan op termijn inzicht geven in de effectiviteit van de begeleiding van LKS-werknemers.
Aanbeveling aan de raad:
1. vraag het college om u jaarlijks op de hoogte te stellen van de stand van zaken en van het resultaat van de uitvoering van de aanbevelingen aan het college.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
-
11
Samenvatting
De wet schrijft voor dat de raad, voor de controle op rechtmatigheid, jaarlijks een normenkader vaststelt. Het normenkader is de set aan regelgeving waaraan in het kader van de rechtmatigheid moet worden voldaan. Het college heeft het normenkader voorbereidt. De raad neemt hier een besluit over.
Opmerkingen griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 6 februari 2025. Er zijn geen moties of amendementen aangekondigd. Het is daarmee een hamerstuk voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
1. Het definitieve normenkader 2024 vast te stellen ten behoeve van de controle 2024.
2. Het normenkader van 2024 van toepassing te laten zijn voor 2025 en dit eind 2025 te actualiseren om te zorgen voor een totaaloverzicht van alle in 2025 geldende wet- en regelgeving.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
1. Het definitieve normenkader 2024 vast te stellen ten behoeve van de controle 2024.
2. Het normenkader van 2024 van toepassing te laten zijn voor 2025 en dit eind 2025 te actualiseren om te zorgen voor een totaaloverzicht van alle in 2025 geldende wet- en regelgeving.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
-
12
Samenvatting
Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant is namens de deelnemende gemeente opdrachtgever voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Het college adviseert de raad over de zienswijze (oordeel) dat de raad kan geven op de kadernota van het werkvoorzieningschap. De raad neemt een besluit over een zienswijze.besluit.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 6 februari 2025. SP kondigt ook een amendement aan. De fractie is het niet eens met de opdracht voor de bezuiniging zoals deze is opgenomen in de zienswijze.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie FvD (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
De volgende zienswijze te geven op de kadernota 2026 van Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant:
De gemeenteraad waardeert het werk van het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant voor onze inwoners in Wsw, maar verzoekt het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant wel om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat het Werkvoorzieningschap zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
De volgende zienswijze te geven op de kadernota 2026 van Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant:
De gemeenteraad waardeert het werk van het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant voor onze inwoners in Wsw, maar verzoekt het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant wel om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat het Werkvoorzieningschap zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
-
12.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
13
Samenvatting:
In de raad van 4 juli 2024 heeft de raad de motie ‘Geef eigen inwoners meer kans’ aangenomen. Met daarin de opdracht aan het college om te onderzoeken welke ruimte er is om inwoners voorrang te geven bij het beschikbaar komen van nieuwe huur- en koopwoningen. In de koopsector faciliteert de gemeente CPO-initiatieven waarmee inwoners samen nieuwe woningen realiseren. Met voorliggend voorstel geeft u uitvoering aan het gedeelte van de motie dat de toewijzing van nieuwe sociale huurwoningen betreft. Hiervoor wordt een regeling voorgesteld als aanvulling op onze Huisvestingsverordening. Er is gebruik gemaakt van het moment om de in 2022 vastgestelde huisvestingsverordening kwalitatief te verbeteren en te actualiseren.
Opmerkingen:
De griffie heeft geen aanvullende opmerkingen bij dit voorstel.
Advies van de commissie:
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Ruimte van 13 februari 2025. De SP wil een amendement indienen over het cluster Oss-Berghem om daar een scheiding in te maken. Het is daarmee een bespreekstuk voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
1. de Huisvestingsverordening 2025 vast te stellen;
2. de Huisvestingsverordening 2022 in te trekken wanneer de Huisvestingsverordening 2025 in werking treedt.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
gelet op het aangenomen amendement;
besluit
1. de Huisvestingsverordening 2025 vast te stellen;
2. de Huisvestingsverordening 2022 in te trekken wanneer de Huisvestingsverordening 2025 in werking treedt.
3. In artikel 1 bij de definitie van een kernencluster de woorden ‘• Oss, Berghem’ te vervangen door:
· Oss;
· Berghem;
4. In de bijlage ‘kernclusters’ de kernen Oss en Berghem een verschillende kleur te geven;
5. In deze bijlage de kernen Neerloon, Teeffelen en ’t Wild van een passende kleur te voorzien.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025.
-
13.01
Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie FvD (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1)Bijlagen
-
13.02
Ingetrokken
Bijlagen
-
13.03
Ingetrokken
Bijlagen
-
14
Samenvatting:
Op 27 juni 2024 heeft de raad het bestemmingsplan Galerij / Heuvel Oss – 2024 vastgesteld. Dit maakte de realisatie van winkelaanbod, 35 appartementen en 3 stadswoningen mogelijk. Raad van State heeft uitspraak gedaan dat voor 8 appartementen onvoldoende vaststaat dat ze de horeca niet belemmeren. En dat er een juridisch kader moet worden opgenomen voor het raamvrij houden van een gevel die uitkijkt op een huidig dakterras. Met dit herstelbesluit wordt dit gerepareerd.
Opmerkingen:
De raadsgriffie heeft geen aanvullende opmerkingen bij dit herstelbesluit.
Advies van de commissie:
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Ruimte van 13 februari 2025. De SP overweegt een motie, omdat zij nog gesprekken heeft met de omgeving, de inhoud van de motie is nog onbenoemd. Het is daarmee een bespreekstuk voor de raad van 27 februari 2025Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SSO (3), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit:
1. Het bestemmingsplan ‘Galerij / Heuvel Oss – 2024', inclusief alle bijlagen, gewijzigd vast te stellen in de vorm van de dataset met identificatienummer
NL.IMRO.0828.BPgalerijheuvel-VG02;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen;
3. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te verzoeken om het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan eerder te mogen publiceren.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit:
1. Het bestemmingsplan ‘Galerij / Heuvel Oss – 2024', inclusief alle bijlagen, gewijzigd vast te stellen in de vorm van de dataset met identificatienummer
NL.IMRO.0828.BPgalerijheuvel-VG02;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen;
3. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te verzoeken om het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan eerder te mogen publiceren. -
14.01
Stemuitslag
voorFractie FvD (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SSO (3), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
15
Samenvatting
De zendmachtiging van de lokale publieke omroep stopt. De raad moet het commissariaat van de Media adviseren over de nieuwe zendmachtiging. Alleen Stichting Omroep Maasland heeft zich als aanvrager gemeld voor de komende 5 jaar. De stichting voldoet aan alle wettelijke eisen. Het college adviseert de raad om het commissariaat van de Media te adviseren Stichting Omroep Maasland (SOM) aan te wijzen als lokale publieke omroep.
Opmerkingen griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 6 februari 2025. FvD en DDO kondigde een amendement aan op het voorstel. De fractie van DDO gaf aan twijfels te hebben bij de onafhankelijkheid van de omroep. Het is daarmee een bespreekstuk voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (3), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie FvD (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit
1. Vast te stellen dat Stichting Omroep Maasland voldoet aan de wettelijke eisen van de Mediawet 2008.
2. Op basis van besluit 1 het Commissariaat voor de Media te adviseren Stichting Omroep Maasland ook voor de periode 1 januari 2025 - 1 januari 2030 aan te wijzen tot lokale publieke media-instelling voor de gemeente Oss.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit
1. Vast te stellen dat Stichting Omroep Maasland voldoet aan de wettelijke eisen van de Mediawet 2008.
2. Op basis van besluit 1 het Commissariaat voor de Media te adviseren Stichting Omroep Maasland ook voor de periode 1 januari 2025 - 1 januari 2030 aan te wijzen tot lokale publieke media-instelling voor de gemeente Oss. -
15.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie FvD (1)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (3), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
16
Samenvatting
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Door sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, oplopende kosten en tekorten op de arbeidsmarkt kan de gemeente niet dezelfde Wmo-ondersteuning blijven geven als zij nu doet. Het is daarom nodig om een nieuw Beleidskader Wmo vast te stellen. Dit beleidskader is nodig om keuzes te maken en te onderbouwen als inwoners een beroep doen op de Wmo.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 13 februari 2025. SP kondigt een motie aan.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
het Beleidskader Wmo Oss 2025-2029 vast te stellen. -
17
Samenvatting
De Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (GR-KCV) biedt vervoer voor verschillende doelgroepen. In de Kaderbrief 2026 wordt inzicht gegeven in de te verwachten ontwikkelingen en algemene financiële kaders voor de komende jaren. De Kaderbrief vormt het kader voor het opstellen van de Meerjarenprogrammabegroting (MJBP) 2026-2029. De raad mag een zienswijze geven op de Kadernota.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 13 februari 2025. SP kondigt een amendement aan.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
De volgende zienswijze te geven op de Kaderbrief 2026 van de GR-KCV:
- De gemeenteraad Oss is positief over de Kaderbrief 2026, omdat in de Kaderbrief aandacht is voor het creëren van een optimaal, duurzaam en toekomstbestendig vervoerssysteem voor mensen met een mobiliteitsbeperking;
- De gemeenteraad Oss stimuleert het voornemen van de GR-KCV om te onderzoeken welke factoren de vervoersvraag beïnvloeden en vraagt hier prioriteit aan te geven;
- De gemeenteraad Oss onderschrijft de focus van de GR-KCV op het aanwenden van voorliggende voorzieningen in het vervoer;
- De gemeenteraad Oss verzoekt de GR-KCV om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
De volgende zienswijze te geven op de Kaderbrief 2026 van de GR-KCV:
- De gemeenteraad Oss is positief over de Kaderbrief 2026, omdat in de Kaderbrief aandacht is voor het creëren van een optimaal, duurzaam en toekomstbestendig vervoerssysteem voor mensen met een mobiliteitsbeperking;
- De gemeenteraad Oss stimuleert het voornemen van de GR-KCV om te onderzoeken welke factoren de vervoersvraag beïnvloeden en vraagt hier prioriteit aan te geven;
- De gemeenteraad Oss onderschrijft de focus van de GR-KCV op het aanwenden van voorliggende voorzieningen in het vervoer;
- De gemeenteraad Oss verzoekt de GR-KCV om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen. -
17.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
18
Samenvatting
De gemeente Oss is deelnemer in de GGD Hart voor Brabant (GGD HvB). De GGD HvB biedt de Kadernota in. Hierin staan de plannen voor voor de uitvoering van de taken in 2026 en wat dit gaat kosten. De gemeenteraad mag een zienswijze geven op deze Kadernota.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 13 februari 2025. SP kondigt een amendement aan.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
1. Kennis te nemen van de kadernota 2026 van de GGD Hart voor Brabant;
2. Op de kadernota de volgende zienswijze te geven: Wij zijn positief over de kadernota 2026. We begrijpen de uitdagingen waar de GGD HvB de komende jaren voor staat. We roepen de GGD HvB daarom op om te investeren in de samenwerking met gemeenten. Daarnaast hebben we de volgende vijf aandachtspunten:
• Vanwege de verslechterde financiële positie van de gemeente stemmen we niet in met de automatische indexatie. We vragen alle gemeenschappelijke regelingen de 0-lijn aan te houden voor 2026;
• We vragen de GGD HvB om het contact met de 10 belangrijkste werkgevers niet zelf op te pakken, maar aan te sluiten bij de contacten die gemeenten al hebben;
• De GGD HvB noemt een aantal nieuwe taken in de kadernota die ze wil uitvoeren in 2026. Maar we missen nog focus. De GGD HvB kampt met uitdagingen zoals arbeidsmarktkrapte, financiële problemen en onzekerheid over het landelijke beleid. Daarbij missen we een duidelijke koppeling met het transitieplan ‘Toekomstbestendige GGD’. Juist door uitvoering van dit plan moet de GGD HvB financieel fit en gezond te krijgen. We roepen de GGD HvB daarom op terughoudend te zijn met het uitvoeren van nieuwe taken die niet wettelijk zijn vastgelegd en niet voortkomen uit het basistakenpakket. Dat betekent alleen nieuwe taken, als oude taken van dezelfde omvang vervallen;
• Als het Rijk bij het overhevelen van SPUK-middelen naar gemeenten een korting toepast, dan betekent dat voor het overhevelen van middelen naar de GGD HvB (minimaal) dezelfde korting;
• In het financiële overzicht staan op dit moment meerdere PM posten. De GGD HvB gebruikt de term ‘budgetneutraal’ voor deze PM posten. Gemeenten kunnen echter voor sommige taken zelf besluiten hoe de van het Rijk ontvangen middelen te besteden. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat sprake is van budgetneutraliteit.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
1. Kennis te nemen van de kadernota 2026 van de GGD Hart voor Brabant;
2. Op de kadernota de volgende zienswijze te geven: Wij zijn positief over de kadernota 2026. We begrijpen de uitdagingen waar de GGD HvB de komende jaren voor staat. We roepen de GGD HvB daarom op om te investeren in de samenwerking met gemeenten. Daarnaast hebben we de volgende vijf aandachtspunten:
• Vanwege de verslechterde financiële positie van de gemeente stemmen we niet in met de automatische indexatie. We vragen alle gemeenschappelijke regelingen de 0-lijn aan te houden voor 2026;
• We vragen de GGD HvB om het contact met de 10 belangrijkste werkgevers niet zelf op te pakken, maar aan te sluiten bij de contacten die gemeenten al hebben;
• De GGD HvB noemt een aantal nieuwe taken in de kadernota die ze wil uitvoeren in 2026. Maar we missen nog focus. De GGD HvB kampt met uitdagingen zoals arbeidsmarktkrapte, financiële problemen en onzekerheid over het landelijke beleid. Daarbij missen we een duidelijke koppeling met het transitieplan ‘Toekomstbestendige GGD’. Juist door uitvoering van dit plan moet de GGD HvB financieel fit en gezond te krijgen. We roepen de GGD HvB daarom op terughoudend te zijn met het uitvoeren van nieuwe taken die niet wettelijk zijn vastgelegd en niet voortkomen uit het basistakenpakket. Dat betekent alleen nieuwe taken, als oude taken van dezelfde omvang vervallen;
• Als het Rijk bij het overhevelen van SPUK-middelen naar gemeenten een korting toepast, dan betekent dat voor het overhevelen van middelen naar de GGD HvB (minimaal) dezelfde korting;
• In het financiële overzicht staan op dit moment meerdere PM posten. De GGD HvB gebruikt de term ‘budgetneutraal’ voor deze PM posten. Gemeenten kunnen echter voor sommige taken zelf besluiten hoe de van het Rijk ontvangen middelen te besteden. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat sprake is van budgetneutraliteit. -
18.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
18.02
Stemuitslag
voorFractie FvD (1)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
19
Samenvatting
Het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert namens deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van leer- en kwalificatieplicht. Het RBL BNO biedt de Kadernota 2026 aan. In de kaderbrief staan de financiële en inhoudelijke kaders voor het opstellen van de Begroting. De raad mag hierop een zienswijze geven.
Opmerkingen
Het definitieve jaarverslag en de factsheet waren te laat aangeleverd. Het definitieve jaarverslag vervangt echter het concept (thans bijlage 2) en de factsheet kan worden behandeld als onderdeel van de vergaderstukken.
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 13 februari 2025. SP kondigt een amendement aan.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
Geeft de volgende zienswijze op het beleidskader 2026-2029 dat tevens dient als de Kadernota 2026 van RBL BNO:
1.1 De gemeenteraad ziet heldere ambities van RBL BNO en steunt het beleidskader 2026 –
2029;
1.2 De gemeenteraad spreekt waardering uit voor de wijze waarop RBL BNO functioneert en
geeft een positieve zienswijze op continuering van de formatie;
1.3 De gemeenteraad is zich bewust dat RBL BNO de financiën van dit beleidsplan heeft
gebaseerd op de informatie die nu beschikbaar is en is het eens met dit uitgangspunt. RBL BNO verwacht medio 2025 meer informatie vanuit het Rijk over de beschikbare middelen te ontvangen;
1.4 Wij verzoeken de GR van RBLBNO om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026
zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
Geeft de volgende zienswijze op het beleidskader 2026-2029 dat tevens dient als de Kadernota 2026 van RBL BNO:
1.1 De gemeenteraad ziet heldere ambities van RBL BNO en steunt het beleidskader 2026 –
2029;
1.2 De gemeenteraad spreekt waardering uit voor de wijze waarop RBL BNO functioneert en
geeft een positieve zienswijze op continuering van de formatie;
1.3 De gemeenteraad is zich bewust dat RBL BNO de financiën van dit beleidsplan heeft
gebaseerd op de informatie die nu beschikbaar is en is het eens met dit uitgangspunt. RBL BNO verwacht medio 2025 meer informatie vanuit het Rijk over de beschikbare middelen te ontvangen;
1.4 Wij verzoeken de GR van RBLBNO om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026
zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen. -
19
Bijlagen
-
19.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
20
Samenvatting:
De ODBN voet namens deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het dagelijks bestuur van de ODBN heeft op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) de kadernota 2026 voor reactie aangeboden aan de Raden en Staten van de deelnemende gemeenten en provincie. De Kadernota geeft aan welke inhoudelijke en financiële uitgangspunten ODBN hanteert voor de begroting 2026. Via de reactie kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven ter verwerking in de ontwerp begroting 2026.
Advies van de commissie:
Dit voorstel is besproken in de Adviescommissie Ruimte van 13 februari 2025. De SP wil een amendement indienen om de zienswijze aan te passen om de vraag aan de ODBN in lijn te maken met de brief van de wethouders financiën. Het is daarmee een bespreekstuk voor de raad van 27 februari 2025.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
de volgende zienswijze te geven op de Kadernota 2026 van Omgevingsdienst Brabant Noord:
• Gemeente Oss herkent de ontwikkelingen en daarbij behorende uitdagingen die genoemd worden in de kadernota. Het is een volledig en goed leesbaar document. Er worden onzekerheden en uitdagingen benoemd, waarvan een groot aantal buiten de directe invloedsfeer van de ODBN liggen. Gemeente Oss heeft hier oog voor en vraagt de ODBN om zo snel en open mogelijk te communiceren bij (nieuwe) ontwikkelingen.
• De gemeente Oss vraagt de ODBN nadrukkelijk om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.
• De gemeente Oss geeft aan dat extra kosten voor het programma collectieve taken niet wenselijk zijn, tenzij dit voor (te) grote risico’s zorgt. Het gevolg daarvan is dat het ambitieniveau omlaag moet. De gemeente Oss vraagt de ODBN om duidelijk te motiveren wat de consequenties zijn van het verlagen van het ambitieniveau, zowel inhoudelijk, qua bedrijfsvoering als financieel.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 13 februari 2025;
besluit
de volgende zienswijze te geven op de Kadernota 2026 van Omgevingsdienst Brabant Noord:
• Gemeente Oss herkent de ontwikkelingen en daarbij behorende uitdagingen die genoemd worden in de kadernota. Het is een volledig en goed leesbaar document. Er worden onzekerheden en uitdagingen benoemd, waarvan een groot aantal buiten de directe invloedsfeer van de ODBN liggen. Gemeente Oss heeft hier oog voor en vraagt de ODBN om zo snel en open mogelijk te communiceren bij (nieuwe) ontwikkelingen.
• De gemeente Oss vraagt de ODBN nadrukkelijk om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.
• De gemeente Oss geeft aan dat extra kosten voor het programma collectieve taken niet wenselijk zijn, tenzij dit voor (te) grote risico’s zorgt. Het gevolg daarvan is dat het ambitieniveau omlaag moet. De gemeente Oss vraagt de ODBN om duidelijk te motiveren wat de consequenties zijn van het verlagen van het ambitieniveau, zowel inhoudelijk, qua bedrijfsvoering als financieel. -
20.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
21
Samenvatting
Het college adviseert de raad om het kader internationalisering vast te stellen. Dit kader maakt duidelijk wanneer we als gemeente deelnemen aan internationale activiteiten, zoals handelsmissies, bezoeken van buitenlandse delegaties en bilaterale partnerschappen. De bedoeling is dat internationalisering bijdraagt aan het bereiken van gemeenschappelijke doelen en het versterken van de Osse samenleving.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit agendapunt is besproken tijdens de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk op 6 februari. De SP kondigt een amendement aan. De fractie wil het budget voor internationalisering laten vrijvallen, zodat het geld beschikbaar komt voor andere zaken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit
Het Kader Internationalisering 2025-2030 vast te stellen. -
22
Samenvatting
In de Veiligheidsregio werken 11 gemeenten samen. De Veiligheidsregio heeft de volgende taken: de brandweerzorg, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en rampenbestrijding. De Veiligheidsregio stuurde de kaderbrief 2026. In de kaderbrief staan de plannen voor de uitvoering van de taken in 2026 en wat dit gaat kosten. De Veiligheidsregio vraagt het oordeel van de raad over zijn plannen. Bij het nemen van een definitief besluit over de uitvoeringsplannen voor 2026 betrekt de Veiligheidsregio het oordeel van de deelnemende gemeenten over deze plannen. Zo kunnen alle betrokken gemeenten invloed uitoefenen op het beleid van de Veiligheidsregio. Het college geeft een advies voor het oordeel over de kaderbrief. De raad neemt hierover een besluit.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken tijdens de Adviescommissie Sociaal Bestuurlijk van 6 februari. SSO kondigt een amendement aan. De fractie wil aandacht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor opnemen in de zienswijze. SP kondigt ook een amendement aan. De fractie is het niet eens met de opdracht voor de bezuiniging zoals deze is opgenomen in de zienswijze.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025 ;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
De volgende zienswijze te geven op de Kadernota 2026 van Veiligheidsregio Brabant-Noord:
- We ondersteunen de beleidslijn uit de kaderbrief, maar zijn negatief over het gedeelte van de voorgestelde verhoging van de inwonerbijdrage vanwege het onderdeel onontkoombare ontwikkeling Brandweerzorg. Voor deze ontwikkeling is geen dekking binnen de huidige begroting en daarom moet de Veiligheidsregio eerst andersoortige oplossingen in beeld brengen.
- In 2026 krijgen we te maken met een hoge korting op het gemeentefonds. We vragen hiervoor aandacht van de Veiligheidsregio. De bijdrage van 2025 hanteren we als uitgangspunt voor 2026, zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen en de inhoudelijke keuzes inzichtelijk maakt.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025
Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025 ;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
De volgende zienswijze te geven op de Kadernota 2026 van Veiligheidsregio Brabant-Noord:
- We ondersteunen de beleidslijn uit de kaderbrief, maar zijn negatief over het gedeelte van de voorgestelde verhoging van de inwonerbijdrage vanwege het onderdeel onontkoombare ontwikkeling Brandweerzorg. Voor deze ontwikkeling is geen dekking binnen de huidige begroting en daarom moet de Veiligheidsregio eerst andersoortige oplossingen in beeld brengen.
- In 2026 krijgen we te maken met een hoge korting op het gemeentefonds. We vragen hiervoor aandacht van de Veiligheidsregio. De bijdrage van 2025 hanteren we als uitgangspunt voor 2026, zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat de GR zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen en de inhoudelijke keuzes inzichtelijk maakt.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2025
-
22.01
Stemuitslag
voorFractie SP (3), Fractie SSO (4)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (1), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
22.02
Stemuitslag
voorFractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
23
Samenvatting
Het Brabants Historisch informatiecentrum is een archiefinstelling van de Provincie Noord-Brabant, 9 gemeenten en 3 waterschappen. Zij werken hierin samen op basis van een gemeenschappelijke regeling. De BHIC stuurde de kadernota 2026 aan de deelnemers. In de kadernota staan de plannen voor de uitvoering in 2026. De raad mag zijn oordeel geven over deze plannen in een zienswijze. Bij het nemen van een definitief besluit over de uitvoeringsplannen voor 2026 betrekt de BHIC het oordeel van de deelnemers. Zo kunnen alle deelnemers invloed uitoefenen op het beleid van de BHIC. Het college adviseert de raad over de zienswijze (oordeel) die de raad kan geven op de kadernota. De raad neemt hierover een besluit.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken tijdens de Adviescommissie van 6 februari j.l. SP kondigt ook een amendement aan. De fractie is het niet eens met de opdracht voor de bezuiniging zoals deze is opgenomen in de zienswijze.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
1. De volgende zienswijze te geven op de Kadernota 2026 van het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC):
- Wij ondersteunen de kadernota 2026 welke gebaseerd is op het actuele beleidsplan “(Ook) Ons Brabant” van het BHIC. De kadernota gaat financieel in op de verdere ontwikkeling van het e-depot, de duurzame invulling van de maatschappelijke opgave (ontsluiten en toegankelijk maken van beeldmateriaal), het schrijven van de Brabantse geschiedenis en het verwelkomen van een breder publiek door het terrein van De Citadel meer in te zetten. We ondersteunen de financiële uitwerking van het beleid voor 2026;
- Wij verzoeken u om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat het BHIC zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
1. De volgende zienswijze te geven op de Kadernota 2026 van het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC):
- Wij ondersteunen de kadernota 2026 welke gebaseerd is op het actuele beleidsplan “(Ook) Ons Brabant” van het BHIC. De kadernota gaat financieel in op de verdere ontwikkeling van het e-depot, de duurzame invulling van de maatschappelijke opgave (ontsluiten en toegankelijk maken van beeldmateriaal), het schrijven van de Brabantse geschiedenis en het verwelkomen van een breder publiek door het terrein van De Citadel meer in te zetten. We ondersteunen de financiële uitwerking van het beleid voor 2026;
- Wij verzoeken u om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026 zodat de bijdrage van de gemeente gelijk blijft. We gaan ervan uit dat het BHIC zelf de loon- en prijsstijgingen opvangt met ombuigingen. -
23.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
24
Samenvatting
De belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is een samenwerkingsverband die voor een waterschap en 12 gemeenten de belastingtaak uitvoert. In de kadernota staan de plannen voor de uitvoering van de taken in 2026 en wat dit gaat kosten. Het college adviseert de raad over de zienswijze (oordeel) die de raad kan geven op de kadernota. De raad neemt hierover een besluit.
Opmerkingen van de griffie
Geen opmerkingen
Advies van de commissie
Dit voorstel is besproken tijdens de Adviescommissie van 6 februari j.l. SP kondigt ook een amendement aan. De fractie is het niet eens met de opdracht voor de bezuiniging zoals deze is opgenomen in de zienswijze.Stemuitslag
voorFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)tegenFractie DDO (1), Fractie FvD (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
De volgende zienswijze te geven bij de kadernota 2026 van de GR BSOB:
De kadernota sluit aan bij de koers van de BSOB. De ambitie van BSOB is de kwaliteit en continuïteit van hun werkzaamheden te garanderen tegen zo laag mogelijke kosten. BSOB vertaalt dit in een zo goed mogelijk beleid voor burgers, deelnemers en medewerkers. BSOB speelt daarbij in op ontwikkelingen.
Het is goed om te constateren dat BSOB aandacht heeft voor de (on)mogelijkheden ten aanzien van de groei van de organisatie. Dat is toegelicht op pagina 5 van de Kadernota 2026, waarbij BSOB toelicht in het kader van beheerste groei vooralsnog een pas op de plaats te maken als het gaat om nieuwe toetreders.
Onze gemeente heeft net als de andere gemeenten te maken met Rijksbezuinigingen die impact hebben op onze eigen financiële middelen. Daarom verzoeken wij BSOB om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026, zodat de bijdrage voor de gemeente niet verhoogd wordt. Wij gaan ervan uit dat BSOB zelf de eigen loon-en prijscompensatie opvangt met ombuigingen.
Daarbij zien we een aantal aandachtspunten in de Kadernota 2026.:
1. De Kadernota bevat diverse ambities waarbij genoemd is dat financiële gevolgen nog worden uitgewerkt. Wij verzoeken BSOB om alleen ambities op te nemen die organisatorisch haalbaar zijn, een besparingspotentieel hebben en die niet tot een verhoging van de deelnemersbijdrage leiden.
2. In uw aanbiedingsbrief bij de Kadernota 2026 verwijst u naar het vervangen van de eerder gestelde taakstelling door automatisering en robotisering met initiatieven uit de kadernota. Het besparingspotentieel vanwege automatisering vanuit de eerdere businesscase blijkt in de praktijk niet haalbaar. Toekomstige besparingen die leiden tot verlaging van de deelnemersbijdrage als gevolg van de businesscase lijken daarmee te vervallen. Wij begrijpen het loslaten businesscase en het vervangen hiervan door voorstellen op projectniveau met als doelstelling om beter en efficiënter te werken en daarmee alsnog besparingen te realiseren.
3. In de kadernota is voor de ambities op het gebied van het proces Innen de kosteloze betalingsherinnering als besparing opgenomen. Voor de deelnemers kan dit per saldo ook leiden tot een nadeel vanwege lagere invorderingsopbrengsten die hierdoor ontstaan. Wij vragen u dit potentiële nadeel ook inzichtelijk te maken.Besluit
De raad van de gemeente Oss;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 januari 2025;
gelet op het advies van de adviescommissie van 6 februari 2025;
besluit:
De volgende zienswijze te geven bij de kadernota 2026 van de GR BSOB:
De kadernota sluit aan bij de koers van de BSOB. De ambitie van BSOB is de kwaliteit en continuïteit van hun werkzaamheden te garanderen tegen zo laag mogelijke kosten. BSOB vertaalt dit in een zo goed mogelijk beleid voor burgers, deelnemers en medewerkers. BSOB speelt daarbij in op ontwikkelingen.
Het is goed om te constateren dat BSOB aandacht heeft voor de (on)mogelijkheden ten aanzien van de groei van de organisatie. Dat is toegelicht op pagina 5 van de Kadernota 2026, waarbij BSOB toelicht in het kader van beheerste groei vooralsnog een pas op de plaats te maken als het gaat om nieuwe toetreders.
Onze gemeente heeft net als de andere gemeenten te maken met Rijksbezuinigingen die impact hebben op onze eigen financiële middelen. Daarom verzoeken wij BSOB om de bijdrage van 2025 als uitgangspunt te hanteren voor 2026, zodat de bijdrage voor de gemeente niet verhoogd wordt. Wij gaan ervan uit dat BSOB zelf de eigen loon-en prijscompensatie opvangt met ombuigingen.
Daarbij zien we een aantal aandachtspunten in de Kadernota 2026.:
1. De Kadernota bevat diverse ambities waarbij genoemd is dat financiële gevolgen nog worden uitgewerkt. Wij verzoeken BSOB om alleen ambities op te nemen die organisatorisch haalbaar zijn, een besparingspotentieel hebben en die niet tot een verhoging van de deelnemersbijdrage leiden.
2. In uw aanbiedingsbrief bij de Kadernota 2026 verwijst u naar het vervangen van de eerder gestelde taakstelling door automatisering en robotisering met initiatieven uit de kadernota. Het besparingspotentieel vanwege automatisering vanuit de eerdere businesscase blijkt in de praktijk niet haalbaar. Toekomstige besparingen die leiden tot verlaging van de deelnemersbijdrage als gevolg van de businesscase lijken daarmee te vervallen. Wij begrijpen het loslaten businesscase en het vervangen hiervan door voorstellen op projectniveau met als doelstelling om beter en efficiënter te werken en daarmee alsnog besparingen te realiseren.
3. In de kadernota is voor de ambities op het gebied van het proces Innen de kosteloze betalingsherinnering als besparing opgenomen. Voor de deelnemers kan dit per saldo ook leiden tot een nadeel vanwege lagere invorderingsopbrengsten die hierdoor ontstaan. Wij vragen u dit potentiële nadeel ook inzichtelijk te maken. -
24
Bijlagen
-
24.01
Stemuitslag
voorFractie DDO (1), Fractie PvdA (1), Fractie SP (3)tegenFractie Beter Oss (1), Fractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie FvD (1), Fractie GroenLinks (3), Fractie SSO (4), Fractie VDG (11), Fractie VVD (3)Bijlagen
-
25
Niet besproken
Bijlagen
-
26
Moties vreemd aan de orde van de dag worden in twee termijnen besproken. Er gelden geen spreektijden.
Tijdens de beantwoording van de portefeuillehouder zijn interrupties tussen raadsleden toegestaan. -
26.01
Niet ingediend
Bijlagen
-
26.02
Niet besproken
Bijlagen
-
26.03
Niet besproken
Bijlagen
-
26.04
Niet besproken
Bijlagen
-
27Voorstel tot het houden van een besloten vergadering
-
28Sluiting